Konstresa lördagen den 10 september

Lördagen 10 september gjorde vi tillsammans med Källströmsgårdens konstförening en resa till Glasriket

Denna helg var det Konstrunt i Emmaboda, Nybro, Torsås och Södermöre, där man kunde besöka konstnärerna i sina ateljéer.

Vi besökte först The Glass Factory i Boda, där vi i smågrupper fick guidning av Börje Åkerblom i den stora glas-samlingen som Emmaboda kommun köpte in 2009 från Boda glasbruk, Kosta glasbruk samt Åfors glasbruk. En imponerande samling glas representerande konstnärer som varit aktiva vid de tre glasbruken. Fick också tillfälle att gå runt i övriga museet.  Vidare kunde vi besöka Markus Emilssons separate utställning ”Abstractemtion”.

I den stora konsthall fanns det möjlighet att se Åfors Raket- och Ballongklubbs varmluftsballong,”Emelie” samt en nyligen inspelad intervju-film där flera av ballongfararna, bl.a. Bertil Vallien,Monica Backström, Erik Höglund, Rolf Sinnemark, Ann och Göran Wärff berättade om klubbens tillkomst och aktiviteter på 60-70 talen.

Efter en god buffet-lunch på The Art Hotel I Kosta besökte vi Kosta Art Gallery, där vi så glaskonst av Ellen Ekh Åkesson och Markus Åkesson. Det fanns också möjlighet för shopping i Outlet-butikerna.

Vi fortsatte resan till Pukeberg och glasbruksområdet, där många konstnärer har sina ateljéer, som vi kunde besöka. Vi så bl.a. Ellen Ekh Åkesson arbete med avancerade keramiska tekniker.

Som sista anhalt, innan hemresan var Bjursnäs Bygdegård där vi såg en samlingsutställning med de medverkande konstnärerna i KonstRunt. Kaffe med fralla inmundigades innan hemresan.