Studiedag i Kalmar

Den 9 april var det en intensiv studiedag med länets konstföreningar.

Vi startade upp hos Galleri Svalan Sparregatan 17, Ängö, där Pelle Frylestam visade Anna Hertzberg-Holgersson, måleri. Galleri Svalan är ett litet galleri som funnits länge i Kalmar och tidigare på Öland.

På Storgatan ligger två gallerier, nästan mitt emot varandra: Persona Galleri nere i källaren på nr 57 där Jonas Hellberg visade Berit Sinnermarks seriecollage och Kåre Perssons mer experimentella fotografi med gamlapolaroidkameror.

Kalmar konst och ram på nr 68 är som det låter, en ramaffär men också ett annorlunda galleri med konst av innehavaren Lotta Rautio. Men hon visar också andras konst och anordnar kurser och prova på.

Vi hade inte lång stund på oss utan snabbt fick vi ta oss till Larmtorget och Teatergalleriet

som visade måleri av Stina Lindskog

På Larmgatan 28 ligger Galleri 28,som drivs av Johan Hjärtström. Han är själv konstnär men här visades BrittBogårdhs måleri och Lotta Gustavssons skulpturer

Efter lunch på Blomlöfs restaurang skyndade vi oss till Kalmar konstmuseum där det var vernissage av Teve-trampolinen. Den utställningen låter 11 konstnärer på sitt sätt tolka 11 barntvprogram från 60- till 80-talet.

Konstmuseet har också utställningen 220 volts Buddha, Åke Hodell, stridspilot och konstnär som skrev poesi, scenkonst, performance och radiospel. Hans folkligaste kvarlåtenskap är antagligen hejaramsan ”Sassa Brassa Mandelmassa” samt pjäsen Rännstensungar, som även filmatiserades.

Utställningen Med trötta ryggar och hjärtan med plats för fler är en utställning som fokuserar på arbetsförhållanden och erfarenheter hos både de som ger och de som tar emot vård.

Disa C