Oskarshamns konstförenings höstutställning 2025

Vernisage

Lördagen 20 september kl 11

på utställningen med:

Olga Hassan, måleri och Emmi Roosling, fotografi

28-åriga Olga Hassan från Oskarshamn arbetar i olja och målar figurativ konst med ett starkt känslomässigt djup. Hennes verk kretsar kring kvinnliga gestalter, inre tillstånd och mötet mellan styrka och sårbarhet. Genom lager av färg och textur söker hon fånga det som inte alltid kan sägas med ord – blickar, kroppsspråk och stämningar som berättar egna historier. Målningarna bär ofta drag av både dröm och verklighet, där ljus och mörker möts i en ständigt pågående dialog. För Olga är måleriet ett sätt att utforska och synliggöra det mänskliga, och varje duk blir en plats där betraktaren bjuds in till ett stilla samtal.

Emmi Roosling är konstnär och fotograf med sin bas på Södra Öland. Hon är utbildad vid fotoskolan i Gamleby och på Capellagården. Hennes arbete rör sig kring frågor om relationen mellan människan, samtiden och landskapet. Det tar sig uttryck genom både litterära verk, fotografier och textila installationer. Med den fotografiska processen som metod utforskar hon olika sätt att närma sig landskapet, årstidernas rytm, tiden och minnet. Emmi har givit ut två böcker på eget förlag, Ön (2019) och Det är här vi är nu (2024). Samt trädgårdsboken Öländska trädgårdsrum (2023) via Avium Förlag.

Utdrag ur tidskriften Verk, nummer 3 år 2024. Emmi beskriver sitt arbete.
https://www.verktidskrift.se/portfolio-text-emmi-roosling

”Det är något med tiden. Hur den gör sig påmind genom arbetet med fotografi, och för mig har det visat sig vara en viktig del i mitt fotograferande av landskapet runt omkring mig. Jag brukar tänka att det är en form av dokumentär-poetisk skildring av landsbygden jag håller på med. Att låta landskapet få existera lite extra genom sökaren. Mina självporträtt är oftast ett resultat av en inre bearbetning av samtiden, som på något sätt pågår både avlägset och samtidigt så närvarande här på landet. Jag vill stanna tiden, spara den och synliggöra den. Men det finns något hisnande i att på samma gång skapa något där tiden får vara utan vikt och där kameran är ett verktyg som vilket annat.”